Средновековна история на Македония
През втората половина на VII век в Мизия окончателно се настанили Аспаруховите прабългари, а Куберовите прабългари (Кубер е брат на Аспарух) се заселват в Македония — в района на Битоля—Солун. Интересите на борбата против могъщата Византийска империя подтикнали ръководителите на формиращата се славянска държавност (племенния съюз на славянските племена в Мизия) и на Аспаруховите прабългари да образуват съюз, който се превърнал в славяно-българска държава. Тази държава станала притегателен център на източната група славянски племена. В нейните граници през по-големия период от съществуването й до
нейното падане под османско робство влизали трите основни области — Мизия, Тракия и Македония.
Едновременно със създаването и развитието на българската държава започнал и процес на славянизиране, който обхванал прабългарите и остатъците на траките и завършил през IX и началото на X в. с образуването на новата българска народност, славянска по своя характер и българска по своето име. По-късно, през XI и XII в., в тази народност се влели и претопили и други племенни грули, например печенези, узи, кумани и пр.
Що се отнася до опитите на някои скопски историци да докажат, че е съществувала някаква македонска държава по времето на цар Самуил и че той бил цар на тази държава, то те напълно противоречат на историческата истина. Самуиловата държава, създадена в 969 г., продължила българската държавна традиция и се явила организираната опора на българския народ срещу завоевателната политика на Византия.
Историческа заслуга на Самуил е това, че в непрестанна героична борба защищавал съществуването на българската държава, на българския народ и култура в продължение близо
на половин век. Когато в 972 г. византийският император Йоан Цимисхий завладял Преслав и покорил източните предели на българската държава, Самуил успял да пренесе нейния център в югозападните български земи (отначало в София, след това в Мъглен, Преспа и Охрид) и да се утвърди като всепризнат български владетел. През 976 г. Самуил предприел поход в Североизточна България, освободил я от византийска власт и възстановил целостта на българската държава. Според византийските източници Самуил приел избягалия от Византия Роман, син на цар Петър. Заради своите заслуги в борбата срещу Византия и в защита на българската държава Самуил бил избран от болярите отначало за владетел (архон) на България, а след смъртта на Роман приел царската титла. За отстояването на своето съществуване заедно с българското население от Мизия и Добруджа, които са били в неговата държава, Самуил е водил войни с византийци, но никога не е водил война с българи. Известно е също така, че византийският император след поражението на Самуиловите войски е наречен „българоубиец",
а не „македоноубиец". Че Самуиловата държава била продължение на българската държавна традиция, се вижда и от факта, че българският патриарх е местел своето седалище заедно със седалището, на държавата, а именно в София, Преспа и Охрид.
Трябва да се подчертае, че във всички исторически извори Самуиловата държава недвусмислено се смята за българска държава. Особено ценен и неоспорим източник за народностния облик на Самуиловата държава ни е оставил наследникът на Самуил, последният цар от Първото българско царство — Иван Владислав (1015—1018 г.). Това е намереният в Битоля през 1958 г. епиграфски паметник (плоча) със старобългарски надпис. В този изключително важен за нашата историческа наука документ Иван Владислав категорично казва, че е „син на Арон" (брата на Самуил) и „български цар", че е „родом българин" и че поданиците му са българи.
Заслужава да се отбележи, че видният изследовател на средновековната сръбска история Стоян Новакович в началото на своята научна дейност също характеризира Самуиловата държава като българска, отбелязвайки, че „средището на българската държава бил Охрид". „Установяването на българската столица в Охрид и новото засилване на българското царство чрез сияйните Самуилови подвизи — пише Новакович — са увеличили българската държава към Адриатическия бряг по-силно от всякой друг път". Същият този Новакович по-късно измени на историческата правда за Самуиловата държава и стана родоначалник на така наречения „македонизъм", т. е. на тезата, че славяните в Македония били нещо отделно от българския народ.
В историята на България съществуват случаи, когато върху пределите на българските земи, при известни исторически условия, са се обособявали наред с централната власт области, царства, княжества със своя самостоятелна власт. Така на основата на средновековната българска държава, поради отслабването на централната власт и усилване сепаратизма на болярите по времето на турските нашествия, наред с Търновското царство на Иван Шишман се създали Видинското българско царство на Иван Срацимир и Добруджанското българско княжество на Добротица. Но от този факт историческата наука не прави изводи за някаква видинска, или за някаква добруджанска народност, защото такива действително не е имало. Още по-малко основания има да се говори за отделна „македонска" народност по времето на Самуил, тъй като тогава българската държава е била единна, а не феодално раздробена.
След окончателното падане на българската държава под византийско иго българите от всички райони, включително и от Македония, правят редица опити да се освободят. И тук историческите извори са единодушни за българския характер на въстанията. Първото въстание на българите е начело с Петър Делян (внук на Самуил) през 1040—1041 г., а второто—с Георги
Войтех през 1072 г., на които центърът е бил в Македония. Византийският летописец Скилица от втората половина на XI век подчертал, че „българите вдигнаха въстания", че вождът е българин и подбудил „към въстание българското племе". За второто въстание летописецът отбелязал, че било организирано от българските велможи в Скопие и че ръководителят му Георги Войтех бил от рода на кавханите. А под думата кавхан се е разбирало прабългарска благородническа и служебна титла. Сръбският крал Урош II Милутин успял да завладее след 1282 г. Северна Македония, поради което прибавил към титлата си и „крал на България". Други български земи не бил завладявал. През XIV век сръбският крал Душан завладял по-голямата част от Македония, поради което също започнал да се титулува и „цар на българите".
В 1396 г. българската държава окончателно паднала под османско иго, което продължило 480 години.
[4:19 PM
|
0
коментара
]
0 коментара
Post a Comment